2024-03-28T15:17:49Z
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1149
سیاست کاربردی
1400
3
1
نگرشی فقهی بر مقابله با بیماری های واگیردار
ساجده
العبدالخانی
شرع مقدس اسلام تأکیدات فراوانی را نسبت به لزوم حفظ جان، مال و آبروی مسلمانان دارد ؛ نمونههای فراوانی در منابع دینی در مورد توصیه به مقابله بیماری های واگیردار وجود دارد که در بخشهای مختلف ابواب حدیثی و فقهی میتوان آن ها را نشان داد. حفظ سلامت در برابر بیماری های واگیردار و خود مراقبتی در حوزه آن ، یکی از اصلیترین دستورات فقه است که در متون و قواعد فقهی مربوط تبلور یافته است. فقه امامیه به قدری متقن و مستحکم است که بر وجوب حفظ جان و فرایند آموزش به افراد در برخورد با بیمار تاکید داشته و قائل است ، اگر متخصصین هر موضوع (که در این مساله پزشکان هستند) بر اساس نظر کارشناسی خود ، حکمی را صادر کنند و حضور در اجتماعاتی چون ، نمازهای جماعت و زیارات اماکن مقدسه و هیئت های مذهبی و ... را به دلیل خطرات موجود ، ممنوع اعلام کنند ، از آنجا که ، شرکت در این مراسم ، مستحب بوده و جلوگیری از شیوع بیماری بر اساس قاعده «لاضرر» و « وجوب دفع الضرر المحتمل بحکم العقل» و « ارشاد »، واجب میباشد ؛ مطابق قاعده لاضرر ممنوعیت شرعی حضور در این اجتماعات ایجاد شده و حفظ جان مقدم است . در روایات نیز به این مساله تاکید شده که اگر جایی بیماری واگیرداری مثل وبا و طاعون فراگیر شود ، باید از حضور در اجتماعات حذر کرد.این نوشتار به بررسی ، تعالیم دینی در مقابله با بیماری واگیردار ، از منظر فقهی پرداخته است .
حفظ جان
بیماری واگیردار
فقه امامیه
علم پزشکی
بیمار
2022
02
20
3
19
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6954_093e95452062aac3d64d122a75bc6e05.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
کوویدـ19 و سیاستگذاری؛ پاسخها و رویکردها
سیمین
حاجی پور ساردویی
جهان درگیر بحرانی است که در حافظه زنده بشر بیسابقه است. همهگیری کوویدـ19 از منظر ضرورت، فوری، از منظر مقیاس، جهانی و از منظر تأثیر، گسترده و همهگیر است. مقاله حاضر با تکیه بر رویکرد هارولد دی. لاسول برای ارائه بینش در مورد پدیدههای آشکار در علوم سیاسی، از درسهای ادبیات علوم سیاسی برای درک پویایی پدیده کوویدـ19 استفاده میکند. در این پژوهش، با استفاده از ابزار مشاهده از شیوههایی استفاده شد که بر اساس آنها، مشخص شد تخصصهای علمی و فنی، احساسات و پیامها و روایات بر تصمیمات سیاستی تأثیر میگذارند و روابط بین شهروندان، سازمانها و دولتها را شکل میدهد. به علاوه، فرآیندهای مختلف سازگاری و تغییر، از جمله یادگیری، افزایش پاسخهای سیاسی، تغییرات در شبکهها (ملی و جهانی)، اجرا و مدیریت سیاستها در مسایل فرامرزی و ارزیابی موفقیت و شکست سیاستها مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد جنبههای ناشناختهای از علوم سیاسی و علم سیاستگذاری در پی همهگیری مورد شناسایی قرار گرفتهاند که شایسته توجه هستند.
کروناویروس
همهگیری
سیاستگذاری عمومی
فرایندهای سیاسی
بحران
2022
02
20
23
48
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6946_12377511af725804a198bd96ca202439.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
کرونا از بحران تا مسئله ؛ با تاکید بر حوزه حکمرانی
عبدالرحمن
حسنی فر
مشکل و بحران کرونا- سبک جدیدی از زندگی را رقم زده است- چیزی بود که همه مردم و اجزاء متفاوت ساختار کلان سیاسی و اجتماعی –نزدیک به دو سال است- درگیر آن شدند؛ موضوعی که به فرهنگ، اقتصاد، آموزش، دین، حوزه نظامی و از همه مهمتر بهداشت و درمان ارتباط پیدا کرد و به عبارتی همه ارکان نظام سیاسی - اجتماعی را درگیر خود کرد. تجربه این بحران برای جامعه ایرانی می تواند مبنای بررسی و تامل باشد که در اینجا ارتباط آن با حکمرانی مورد بررسی قرار می گیرد.به عبارت دیگر ،این که کرونا چه مسائلی در حوزه حکمرانی برای ما ایجاد کرده موضوع این مقاله است که در گام اول شناسایی و در گام بعد به حل و رفع آنها پرداخته شده است. واکاوی ارتباط میان یک بحران همه گیر و حکمرانی را باید موضوع محوری مقاله دانست. این مهم با توجه به تحولات سویه های گوناگون زندگی فرد ایرانی و تصمیم های حاکمیت در بحران کرونا به انجام رسیده است.
کرونا"
بحران"
حکمرانی"
"
ایران"
2022
02
20
51
65
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6963_6ab9fc32caa9f2625ff0529c30ebd0d4.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
آسیب پذیری نظام حقوقی اومانیست-لیبرال در مهار بحران بزهکاری ناشی از پاندمی کووید-19
مهدی
خاقانی اصفهانی
با پیداییِ بحرانها و تهدیدهای جهانی، ضرورت بازاندیشی و بازصورتبندیِ دستاوردهای راهگشای علوم انسانی بهویژه خوانشهای استعلایی و الهی، از جهات گوناگونی آشکار میشود. پیامدسنجی بلایای طبیعی و بیماریهای واگیری همچون کووید-19 بر زندگی اجتماعی و نیازهای انسانی، زمینه تأمل دوباره بر مبانی فلسفی غرب و پیامدهای آن بر قلمروهایی مانند حقوق مدرن غربی را فراهم نموده است. رویکرد نقادانه به جایگاه و عملکرد علوم تکنیکی و تجربی – که برآمده از مدرنیته غربی و مبتنی بر اصول فلسفه اومانیستی و متبلور در ساحتهای علوم انسانی غربی است- وظیفه علوم انسانیِ انتقادی است. حقوق امنیت زیستی و روانی شهروندان، تکلیف دولتهاست و نظام حقوقی مدرن غربی، بر پایه فلسفه اومانیسم و تبعات نظام حقوقی خودمدار و حقبنیادِ فارغ از هنجارگذاری حقوقی در حمایت از معنویت و شریعت، توسط کرونا به چالش کشیده شد. ارزشهای نظام حقوقی لیبرال دموکراسی از جمله تعهدات دولتها در تأمین آزادی و حقهای حداکثریِ شهروندان مخدوش شد و جلوه-های امنیتگرایی، تحدید آزادیهای عمومی و عوامگراییِ حقوقی در مغربزمین، هویت پنهانِ نظام سیاسی-حقوقیِ غرب را افشا کرد. این مقاله، به روش توصیفی- تحلیلی، پس از توصیف برخی جلوههای نقض لیبرالیسم در راهبرد حقوقی کشورهای غربی در مهار بزهکاری و بزهدیدگی ناشی از تغییر سبک جرایم در زندگی کرونایی، این فرضیه را می-کاود که نارساییهای حقوقی برخی کشورهای غربی در مدیریت چالش بزهکاری در عصر کرونا ناشی از حاکمیت لیبرالیسمِ منفعتگرا بر علوم انسانی غربی است و شرط غلبه بر وضعیت فعلی علوم انسانی در جهان سوم، تفطن در کاستیهای علوم انسانی غربی و ارتقای فهمِ میانفرهنگی است.
حقوق کیفری اومانیست
نقد مدرنیسم حقوقی
سیاست جنایی غربی
بزهکاری در پاندمی
2022
02
20
69
85
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6950_7f5e1649249ffb4aa134617fbe5d9e23.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
چگونگی تاثیر معنویت در پیشگیری و درمان بیماری کرونا
حسین
سلطان محمدی
معنویت که به معنای اعتقاد داشتن به یک نیروی حاکم برتر و قدسی در زندگی است، در سلامت بسیار حائز اهمیت است و امروزه با توجه به مشکلات روانی ناشی از ویروس کرونا پرداختن به نقش معنویت در سلامت انسان ها ضرورت دارد.زیرا اعتقادات معنوی، بر ابعادمختلف زندگی به عنوان عامل مهم درایجاد حس امیدواری و ارتقای سازگاری وتطابق و تقابل با درد و رنج ناشی از بیماری ها و رویارویی با بحران های وجودی ناشی از بیماری های تهدیدکننده حیات تاثیر دارد. هدف پژوهش، بررسی نقش اعتقادات معنوی درارتقای سلامت روانی، پیشگیری و کاهش اختلالات بیماری کرونا می باشد که با روش تحلیل محتوا ومطالعهی کتابخانهای (اسنادی) سعی دارد چگونگی تاثیر گذاری معنویت را درپیشگیری و درمان بیماری کرونا بررسی نماید. یافته ها حاکی ازآن است که:• اقدامات معنوی با هدف بهبود مهارتها و حمایت اجتماعی می توانند احساسات مثبت اندیشی و امید به زندگی و تلاش برای بهتر بودن را تقویت کرده ، تندرستی را افزایش دهند.• .اقدامات معنوی با افزایش خودآگاهی و ارائه راهکارهای دینی درمقابله با مشکلات احساس افسردگی و اضطراب را کاهش داده و حس آرامش را تقویت و توان مقابله با مشکلات را بالا می برد.• معنویت به واسطه تسکین احساسات آکنده از فشار عصبی، احساسات درمانگر در فرد را تقویت کرده و می تواند تأثیر مثبتی بر سیستم ایمنی، قلبی - عروقی، و عصبی بگذارد.• مداخلات معنوی از طریق تغییر نگرش بیماران به زندگی یا بیماری، باعث ارتقای کیفیت درزندگی شده و درنتیجه پذیرش شرایط بیماری راحترخواهد بود.
معنویت
حس معنوی
سلامت روانی
سلامت جسمی
کرونا
2022
02
20
89
111
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6951_219d7851fc9ce0b2de9ee2533880adb0.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
بحران همهگیری کرونا و تأثیر آن بر سرمایۀ اجتماعی و اعتماد سیاسی در ایران
حامد
عامری گلستانی
فرزانه
دشتی
بیژن
میرزایی
همهگیری کرونا، دولتها را در موقعیتی بحرانی قرار داد در حالی که آنها به هیچ وجه منتظر چنین وضعیتی نبودند. این همهگیری، فقط یک خطر بالفعل پزشکی نبوده، بلکه کارآمدی سیاستهای دولتها را هدف گرفته است. در این میان، اتخاذ سیاستهای مناسب جهت برخورد با این بحران، بیش از همه به یک مقولۀ بنیادین باز میگشت: سرمایۀ اجتماعی. سرمایۀ اجتماعی و اعتماد سیاسیِ همراه آن، بیش از همه دولتها را یاری کرده و کمبود آن لطمۀ اساسی به سیاستگذاری آنها در مهار بحران همهگیری میزند. در ایران نیز، دولت در وضعیتی نامساعد و بحرانی با این همهگیری مواجه شد، اگرچه در این زمینه بسیاری از دولتها وضعیتی مشابه داشتند، اما، کاهش سرمایۀ اجتماعی در ایران، که از بحرانهایی پیشین و نزدیک نشئت گرفته بود، کار را برای آن دشوارتر کرد. در این مقاله، ضمن بررسی مقولۀ سرمایۀ اجتماعی و اعتماد سیاسی، به نمونۀ دولت ایران اشاره خواهد شد و این پرسش مطرح خواهد شد که: کاهش سرمایۀ اجتماعی دولت در ایران، در مسئلۀ همهگیری کرونا، چه عواقبی داشته است؟ و مطابق بررسیها، این کاهش بیش از هر چیز ناشی از بحرانهای پیشین، عدم اعتماد سیاسی و ناکارآمدی دولت در سیاستگذاریهای کلانِ خود بوده است.
اعتماد سیاسی
ایران
بحران همهگیری کرونا
سرمایۀ اجتماعی
2022
02
20
115
140
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6948_4db541f9e5fa19b0fa3b874af4c87e58.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
ظرفیت های الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در مقابله با همه گیری کرونا
علی پاشا
غفاری
سید رضا
حسینی
ازجمله نظریههای مطرح در امر توسعه که با رویکرد سه گانه خود به بخش خصوصی، جامعه مدنی و حاکمیت تلاش دارد کشورها را به سطح قابل قبول و استانداری ازتوسعه رهنمون سازد، نظریه حکمرانی مطلوب است. از جمله اهداف توسعهای تحقق حکمرانی مطلوب استفاده از ظرفتیهای بومی برای کنترل بیماریهای فراگیر چون کرونا می-باشد. بر این اساس مقاله حاضر تلاش دارد با برشمردن اولویتهای حکمرانی مطلوب در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ظرفیتهای آن برای مواجهه با بحران کرونا را بررسی نماید. مسئله تحقیق بر آن است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان یک الگوی بومی توسعه، از چه ظرفیتهای برای مواجهه و کنترل همهگیری کرونا برخوردار است؟ یافتهها که به روش توصیفی و استفاده از منابع کتابخانهای بدست آمده نشان میدهد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید بر مدیریت داخلی، مشارکت مردم با دولت، بکارگیری آموزههای دینی و ملی و همچنین استفاده از تجربیات علمی بیرونی، توانسته است در کنترل و مهار بیماری کرونا موفق عمل نماید.
اسلام
ایران
الگوی پیشرفت
حکمرانی مطلوب
کرونا
2022
02
20
143
159
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6947_ce15ea6510dacc4bbc6c1bef736ec9db.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
مناسبات حاکمیت و مردم بر پایه حقوق اساسی در ج. ا.ا در مواجهه با کرونا
سید محمدرضا
محمودپناهی
الگوی مناسبات بین حاکمیت و ملت در مردمسالاری دینی در مواجهه با بلایای فراگیری نظیر کرونا متمایز از الگوی لیبرال دموکراسی است، در این الگو بر اساس دو پایه جمهوریت و اسلامیت در قانون اساسی ایران، حاکمیت بر اساس خواست و رای مردم در چارچوب قوانین و آموزه های وحی، امور معنوی و دنیایی جامعه را مدیریت و راهبری می کند. بر خلاف نظام های لیبرال و سرمایه داری که در آن ها امور مادی و منفعت اصالت دارد و سیاست های حقوق بشری و رفاهی فرعی هستند و این سیاست ها برای حفظ سیستم اتخاذ می شوند، در نظام جمهوری اسلامی سیاست های حقوق بشری و رفاهی اصالت و اولویت واقعی خواهد یافت و یرای مواجهه با بحران های فراگیری نظیر کرونا به حاکمیت دوگانه اسلام یا جمهوری منجر نخواهد شد. در این پژوهش، اصول حاکم بر مناسبات حاکمیت و ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با کرونا با روش تحلیلی ـ توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای بدست می آید. بر اساس یافته های این پژوهش اصول کرامت، برابری و عدم تبعیض، آزادی، رفاه و امنیت، حقوق شهروندی و حاکمیت قانون در قانون اساسی جمهوری اسلامی تحت هدایت قوه تعدیل کننده ولایت فقیه است که موجب حفظ و تقویت حقوق متقابل ملت و دولت در مواجهه با ویروس کرونا خواهد شد.
حاکمیت"
حقوق اساسی"
ملت"
کرونا"
"
قوه تعدیل کننده
2022
02
20
163
184
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6949_34e98cc742540262a892dc1cb9163b98.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
بررسی شاخصه های سبک زندگی اسلامی در تقابل با سبک زندگی غربی در مواجهه با بحران کرونا
محمد
مرادی بیناباج
میثم
مرادی بیناباج
در این مقاله سعی شده است با مرور و بررسی دیدگاه ها و نظرات مختلف مرتبط با مفهوم سبک زندگی و مولفه های آن به ویژه در شرایط بحرانی ، شناختی نسبی پیرامون تاثیرات ویروس کرونا بر سبک زندگی ارائه شود؛ همچنین ارتباط و اثرات متقابل این دو بر یکدیگر نیز مورد بحث قرار گرفته است. نظریه پردازان متعددی به بحث و بررسی پیرامون کرونا و آثار آن پرداختهاند. همچنین با توجه به اهمیت و نقش اساسی نوع سبک زندگی در نحوه برخورد با پیشامدهای اجتماعی در سطح خرد و کلان، در این پژوهش به نظرات آنان در مورد نحوه یا تغییر سبک زندگی افراد جامعه در مقابل ویروس کرونا اشاره شدهاست. همچنین در این مقاله سبک زندگی از منظر اندیشمندان اسلامی و غربی با یکدیگر مقایسه شده است، به ویژه دیدگاه امامین انقلاب که در زمره مهمترین و تاثیرگذارترین رهبران مذهبی و سیاسی قرن اخیر هستند پرداخته شده است. بهعلاوه سبک زندگی غربی نیز از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرارگرفته است.از آنجایی که انسان کنونی خصوصا انسانی که با تفکر غربی دنیوی تعریف می شود، جهت ادامه زندگی در رویاروییاش با کرونا به پوچی رسیده و بیش از پیش در کلاف سردرگم سبک زندگی تحمیلی نظام سلطه که هدفش استثمار و استعمار انسان عصر جدید است، به دام افتاده است. در این میان نظام سلطه در تلاش است تا کارآمدی و توانمندی خود در تمامی ابعاد زندگی بشری را بهعنوان نسخهای جامع و کامل برای زندگی بشر و حذف نیاز انسان مدرن به معنویات و دین به رخ بکشاند.
بحرانکرونا
سبک زندگی اسلامی
سبک زندگی غربی
مصرف
مواسات
2022
02
20
187
211
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6953_b249d0098e76c59d6a4eece4aaaa9fb9.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
همه گیری کرونا: معنا و دلالتهای سیاسی آن در ایران
حمید
ملک زاده
مینا
زحمتکش
چه چیزی در جهان پیرامون می تواند یک پدیده خاص را به موضوع مناسبی برای یک پژوهشگر سیاسی تبدیل کند؟ این پرسش بنیادینی است که در این مقاله بنا داریم به نحو مقتضی به آن پاسخ بدهیم. پاسخی که ما برای این پرسش ارائه خواهیم داد، حول محور مسائلی که ممکن است یک نظرگاه سیاسی از درون آن به همه گیری کرونا بپردازد شکل گرفته است. این مقاله ضمن تلاش برای پاسخ دادن به پرسشهایی درباره نسبت میان پدیدههای جاری در جهان پیرامون و سیاست، دلالت های سیاسی همه گیری کرونا و عناصر برجستهای که همه گیری کرونا را به موضوعی برای مطالعالت سیاسی تبدیل می کنند سازماندهی شده است. نویسندگان، در جریان تلاشی که برای پاسخ دادن به پرسش اول انجام دادهاند معلوم می کنند که همه گیری کرونا را نه در سطحی اُنتیک، بلکه در سطح بنیادی تر هستی شناختی، به عنوان پدیدهای سیاسی در نظر داشته اند.در بخش دوم، به دلالتهای هستی شناسانه همه گیری کرونا برای سیاست در ایران پرداخته و در نهایت عناصر بنیادین مطالعه خود را به عنوان یک جور روش شناسی ممکن در مطالعات سیاسی پیشنهاد می کنند. این مقاله، بر عناصری از هستی شناسی سیاسی کارل اشمیت، و نظریههای بنیادین در آنتولوژی سیاست پایه گذاشته شده است.
همه گیری
کرونا
امرسیاسی اشمیت
پدیدارشناسی
2022
02
20
215
235
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6945_a75a3dae296c42d0e9b4b20adb5887fe.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
بررسی «همه گیری اطلاعاتی» در کشورهای جهان پس از شیوع ویروس کرونا؛ ضرورت افزایش سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای در میان شهروندان
سید محمد حسین
میرهاشمی
همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در زمستان 1398 که کشورها را یکی پس از دیگری درنوردید، انبوهی از اطلاعات درست و نادرست، فضای جوامع این کشورها را دربرگرفت. این موج به اندازهای بزرگ بود که کارشناسان حوزه رسانه از واژه «همهگیری اطلاعاتی» برای اشاره به آن استفاده کردند. ناشناخته بودن عملکرد دقیق این ویروس نزد متخصصان، گسترش بسیار سریع آن و سرعت بالای پخش اطلاعات بعضاً نادرست به واسطه شبکههای اجتماعی به آشفتگی و اضطراب شهروندان در بسیاری از کشورها دامن زد. در این میان، رسانههای معتبر برخی کشورها از جمله ایران کوشیدند که مرجعیت خبری را در سطح جامعه به دست گرفته و با تمهیداتی، ابتکار عمل را در سطح رسانهای در برابر این همهگیری اطلاعاتی در اختیار داشته باشند. اما یکی از دلایلی که این همهگیری اطلاعاتی در مواردی با موفقیت اشاعه یافت، ضعف سواد رسانهای و اطلاعاتی شهروندان در جوامع میزبان بود. این آسیبپذیری و ابعاد پیشبینی نشده آن، یادآور ضرورت غیرقابلانکار افزایش سواد اطلاعاتی و رسانهای به عنوان مهارتهای اساسی زندگی شهروندان در عصر کنونی است. از این رو در این پژوهش پس از تشریح پدیدهای که از آن با عنوان «همهگیری اطلاعاتی» یاد میشود به تقویت سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی به عنوانی راهکاری حیاتی در برابر سیطره آن اشاره خواهد شد. همچنین یادآور میشود که سواد رسانهای به مکملی به نام مرجعیت رسانهای نیاز دارد که هر دو میبایست همچون یک ضرورت حکمرانی در دستور کار قرار بگیرد.
سواد رسانهای
سواد اطالاعاتی
همهگیری اطلاعاتی
بحران
حکمرانی
2022
02
20
239
250
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6952_4158b0bbefe6dd7308e4c5df38a39fda.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
حکمرانی خوب مقوله ای سیاسی در راستای تامین سلامت (شرایط بحرانی کرونا)
حسین
نعمتی
مصطفی
انصاری
بهره مند شدن از یک زندگی سالم و با کیفیت توام با طول عمر و عاری از بیماری و ناتوانی، حقی است که باید شامل تمامی افراد، شهر و روستا دانست. این حق مردم است که از سلامت لازم برخوردار باشند. مسئولیت این بهداشت و سلامتی بر عهده دولتها است. کشورهایی که به دنبال تحقق توسعه پایدار هستند باید بدانند برخورداری از سلامت افراد جامعه شرط لازم آن میباشد. سلامتی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را شامل میشود که تمامی ابعاد سلامت انسان و محیط را شامل میشود. از آنجایی که سلامت و توسعه ارتباط تنگاتنگی دارند دولتها باید به دنبال تامین سلامت افراد جامعه خود باشند. یکی از مفاهیم که نقش مهمی در سلامت روستاییان دارد حکمرانی خوب یا به عبارتی نقش دولت در تامین و پاسخگویی به وضعیت سلامتی و بهداشت افراد جامعه است. پژوهش از لحاظ هدف تحقیقات کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا جزء تحقیقات توصیفی -همبستگی بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و نمونه گیری طبقه ای (طبقات=روستاها) 178 دهیار روستاهای بخش مرکزی همدان انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه حکمرانی خوب و سلامت محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامهها ازطریق اظهار نظر صاحبنظران مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ حکمرانی خوب 82/0 . سلامت 80/0 گزارش شد. برای گردآوری اطلاعات تجزیه و تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد نقش دولت به عنوان حکمرانی خوب تاثیر به سزایی بر سلامت افراد دارد.
حکمرانی خوب
سطح سلامت
سیاست گذاری
بحران کرونا
جمعیت روستایی
2022
02
20
251
274
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6994_63d3db0ce48a7225586b5a1d22170f80.pdf
سیاست کاربردی
1400
3
1
تغییر مفهوم امنیت ملی در جهان پساکرونا
شهرام
وثوقی راد
بیش از یک سال از شروع پاندمی کرونا میگذرد. در این مدت، گسترش بیماری کوویدـ19 امنیت اقتصادی، اجتماعی و روانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. اکثر کشورها با کسب توانمندیهای قابل توجه نظامی و هستهای و عضویت در بلوکها و مجموعههای نظامی واقتصادی خود را در مقابل تهدیدات امنیتی ایمن کرده بودند، اما اکنون با شیوع این بیماری در حفظ جان اتباع خود ناکام مانده و درحوزه امنیت ملی با مشکلاتی مواجه شدهاند. بنابراین، با شناخت و درک دقیق و بهموقع تغییرات رخداده میتوانند مؤلفههای جدید امنیت ملی را شناخته، راههای دسترسی به آنها و تأمین امنیت جدید را بیابند و با مدیریت صحیح بهترین اقدامات را در جهت حفظ و افزایش منافع مردم خود انجام دهند. هدف اصلی از این پژوهش شناسایی مؤلفههای مفهومی امنیت ملی به منظور کمک نظری به حوزه سیاستگذاری امنیتی برای مدیریت کارآمد امنیت در چشمانداز آتی است.در این پژوهش برای گردآوری دادهها از روش اسنادی استفاده شد و برای تحلیل دادهها، الگوی طراحی شده توسط نویسندگان مبنا قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد عملکرد مناسب دولتها مستلزم: تجدید نظر در سیاستهای امنیتی و دفاعی، تمرکز بیشتر بر مدیریت بحرانها و بلایای بینالمللی و تجدیدنظر در مورد نقش دولت در نظارت بر ارائه خدمات اساسی است.
کووید ـ 19
امنیت ملی
امنیت انسانی
سلامت
2022
02
20
275
296
https://appliedpolitics.ihcs.ac.ir/article_6983_87679b3f73c0ec18601b33ff50e676b5.pdf