همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در زمستان 1398 که کشورها را یکی پس از دیگری درنوردید، انبوهی از اطلاعات درست و نادرست، فضای جوامع این کشورها را دربرگرفت. این موج به اندازهای بزرگ بود که کارشناسان حوزه رسانه از واژه «همهگیری اطلاعاتی» برای اشاره به آن استفاده کردند. ناشناخته بودن عملکرد دقیق این ویروس نزد متخصصان، گسترش بسیار سریع آن و سرعت بالای پخش اطلاعات بعضاً نادرست به واسطه شبکههای اجتماعی به آشفتگی و اضطراب شهروندان در بسیاری از کشورها دامن زد. در این میان، رسانههای معتبر برخی کشورها از جمله ایران کوشیدند که مرجعیت خبری را در سطح جامعه به دست گرفته و با تمهیداتی، ابتکار عمل را در سطح رسانهای در برابر این همهگیری اطلاعاتی در اختیار داشته باشند. اما یکی از دلایلی که این همهگیری اطلاعاتی در مواردی با موفقیت اشاعه یافت، ضعف سواد رسانهای و اطلاعاتی شهروندان در جوامع میزبان بود. این آسیبپذیری و ابعاد پیشبینی نشده آن، یادآور ضرورت غیرقابلانکار افزایش سواد اطلاعاتی و رسانهای به عنوان مهارتهای اساسی زندگی شهروندان در عصر کنونی است. از این رو در این پژوهش پس از تشریح پدیدهای که از آن با عنوان «همهگیری اطلاعاتی» یاد میشود به تقویت سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی به عنوانی راهکاری حیاتی در برابر سیطره آن اشاره خواهد شد. همچنین یادآور میشود که سواد رسانهای به مکملی به نام مرجعیت رسانهای نیاز دارد که هر دو میبایست همچون یک ضرورت حکمرانی در دستور کار قرار بگیرد.
میرهاشمی, سید محمد حسین. (1400). بررسی «همه گیری اطلاعاتی» در کشورهای جهان پس از شیوع ویروس کرونا؛ ضرورت افزایش سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای در میان شهروندان. سیاست کاربردی, 3(1), 239-250. doi: AP-2107-1015
MLA
سید محمد حسین میرهاشمی. "بررسی «همه گیری اطلاعاتی» در کشورهای جهان پس از شیوع ویروس کرونا؛ ضرورت افزایش سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای در میان شهروندان", سیاست کاربردی, 3, 1, 1400, 239-250. doi: AP-2107-1015
HARVARD
میرهاشمی, سید محمد حسین. (1400). 'بررسی «همه گیری اطلاعاتی» در کشورهای جهان پس از شیوع ویروس کرونا؛ ضرورت افزایش سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای در میان شهروندان', سیاست کاربردی, 3(1), pp. 239-250. doi: AP-2107-1015
VANCOUVER
میرهاشمی, سید محمد حسین. بررسی «همه گیری اطلاعاتی» در کشورهای جهان پس از شیوع ویروس کرونا؛ ضرورت افزایش سواد اطلاعاتی و سواد رسانه ای در میان شهروندان. سیاست کاربردی, 1400; 3(1): 239-250. doi: AP-2107-1015